Správny postup pri kúpe nehnuteľnosti

Viete, ako postupovať, keď si chcete kúpiť nehnuteľnosť na hypotéku? Do takéhoto procesu vstupuje viacero článkov, predávajúci, kupujúci, banka a administratívne záležitosti. Spísali sme pre vás podrobný postup kúpy domu či bytu prostredníctvom úveru na bývanie, aby ste sa v tom nestratili.

1.      Výber najvýhodnejšej hypotéky

Pri hypotekárnom úvere sa nespoliehajte na to, že banka, ktorej ste dlhoročný klient vám dá najvýhodnejšiu ponuku. Všetky žiadosť o hypotéku sú posudzované individuálne a z roka na rok má poskytovanie úverov na bývanie prísnejšie podmienky. Preto je dobré nechať si vypracovať ponuku od viacerých bánk a následne zhodnotiť, ktorá vám poskytne najvýhodnejšie podmienky.

2.      Vypracovanie znaleckého posudku

Pre schválenie hypotéky potrebuje banka aj znalecký posudok. Niektoré banky vyžadujú, aby posudok zaobstaral sám klient, iné majú svoj znalcov, ktorí im posudky vypracujú. Za vypracovanie znaleckého posudku sa platí poplatok, ktorého výška sa odvíja od charakteru nehnuteľnosti, teda podľa toho, či ide o dom, byt alebo inú stavbu.

3.      Spísanie kúpno-predajnej zmluvy

Pri kúpe nehnuteľnosti predávajúci a kupujúci medzi sebou uzatvoria kúpno – predajnú zmluvu. Nepodpísaný rovnopis tejto zmluvy bude potrebovať aj banka k schváleniu hypotéky. V tejto zmluve musia byt uvedené údaje o nehnuteľnosti, ktorá je predmetom kúpy, kúpna cena a tiež údaje predávajúceho aj kupujúceho.

4.      Uzatvorenie zmlúv

Kúpa bytu na hypotéku je proces, pri ktorom sa uzatvára viacero zmlúv. Po schválení hypotéky sa podpisuje úverová zmluva, na základe ktorej načerpáte úver a následne ho budete splácať. Tá istá banka tiež pripraví záložné zmluvy, ktoré podpíše ako predávajúci tak aj kupujúci. Na základe tejto zmluvy udelí predávajúci povolenia katastru na to, aby zapísal záložné právo na danú nehnuteľnosť. Zapísanie záložného práva je dôležité pre uvoľnenie peňazí na hypotéku.

Predávajú a kupujúci podpíšu kúpno – predajnú zmluvu, pričom podpis predávajúceho musí byť notársky overený. Jednu popísanú kópiu je potrebné odovzdať aj banke.

5.      Zápis do katastra

Na katastri treba predložiť kúpno-predajnú zmluvu a záložnú zmluvu. Zápis záložného práva je spoplatnený sumou 66 € a niektoré banky ho preplácajú. Zmena vlastníckeho práva je tiež spoplatnená sumou minimálne 66 €. Ak sa predáva byt, vlastník musí predložiť aj potvrdenie, že voči správcovi bytového domu nemá žiadne podlžnosti. Následne treba do banky odniesť potvrdenie z katastra o podaní návrhu na vklad záložnej zmluvy.

6.      Uzatvorenie poistenia nehnuteľnosti a vinkulácia

Pre uvoľnenie hypotéky požaduje banka ešte jednu vec, a to je platné poistenie nehnuteľnosti a jeho následné vinkulovanie. Kupujúci tak musí kupovanú nehnuteľnosť poistiť a poistenie následne v poisťovni vinkulovať a potvrdenie následne zaniesť do banky.

TIP: Na to, aby banka uznala poistenie majetku je potrebné mať uzatvorené iba poistenie nehnuteľnosti. Pre komplexnú ochranu vášho nového bývania sa však odporúča mať poistenú nielen nehnuteľnosť, ale aj to, čo je v nej, teda poistenie domácnosti.

 

2006 - 2024 ©  kontakt